philpo

joined 5 months ago
[–] philpo 12 points 2 months ago

Da geht noch mehr.

Gelegentlich werde ich für Gutachten nach Worten bezahlt. Nervt mich immer,weil viel aufwendiger und meisten sind die Auftraggeber die so abrechnen wollen auch die anstrengenden.

Da kommt dann schon mal "Pflegefachfrauen und Pflegefachmänner ,Gesundheits- und Krankenpflegerinnen und Gesundheits- und Krankenpfleger, Krankenschwestern und Krankenpfleger sowie weitere zum Tragen der vergleichbar geschützten Berufsbezeichnungen berechtigte Personengruppen" zum Einsatz.

Hab als mich mal ein Kunde um ein Honorar gebracht hat im Revisionsgutachten dann tatsächlich jedes Mal solche Formulierungen verwendet. Tlw. noch ergänzend mit "gemäß Krankenpflegegesetz von..."

[–] philpo 10 points 2 months ago

Anekdote: Es geht nirgendwo so humorvoll im OP zu wie bei Proktologen. Nicht unkonzentriert,keine Sorge, einfach nur humorvoll - die sind wirklich alle immer sehr angenehm drauf. Wer den ganzen Tag mit Arschlöchern zu tun hat,muss so drauf sein.

Es begab sich zu Zeiten als die ersten iPhones modern wurden morgens ein enthusiastischer Proktologe auf mich armen Anästhesiesklaven zu hüpfte und mir ein Foto von einem kapitalen Dreipfünderschiss ins Gesicht hielt, stolz wie ein Zweijähriger einem sein Töpfchen zeigt.

"Das war ich! Also nicht der Stuhl! Aber der hat vorher nur Durchfall oder Bleistiftstuhl ertragen können! Geil,oder?"

Schon war er weiter: "Herr Professor! Schauen sie doch mal!"

[–] philpo 9 points 2 months ago (2 children)

The bad parents as in "not caring" aren't the worst ones, at least for me (not a doctor, paramedic with former leadership/admin roles including in a hospital like environment)- the ones who think they care but really don't are the ones that get most of my colleagues and me far more. Because for "simply not caring" parents you can at least inform the proper authorities and at least here they are actually fairly good at dealing with them.

But there are so many "bad faith" parents out there meanwhile - intentionally withholding Information from both the healthcare providers as well as the children, withholding care, working against the best interest of their child.

Just to put themselves and their beliefs first. It's a huge crowd these days:

  • The alt-righters who think that their children will get nanobot vaccines and that that modern medicine is against them anyway.

  • The alternative medicine idiots who believe in homeopathy and crystals

  • The religious numbnuts who think that their God gave them a prayer as universal treatment - and not modern medicine.

  • The instagramers. The ones who either need their sick child as a way to gain sympathy or even money in social media, to exclude themselves from other obligations of adult life (that borders on Münchhausen by proxy often). And the ones who blindly follow some influencer and their "new nutrition supplements" that helps against everything.

  • The know it all's. The ones who think a quick google search can actually replace a multi year medical training and specialisation and the four buzzwords they just googled in the elevator make them the new noble price winner. There are actually two types of these people: The diagnosers and the undiagnosers. The first ones have already diagnosed themselves and will jump from hospital to hospital,from doctor to doctor until they finally find someone who gives them the diagnosis they already had in mind four years ago. The undiagnosers are always three steps ahead of you and you can always count in them to bring in another rare disease that needs to be checked out.

People can belong to multiple of these categories. And parents are especially bad at it - I get it, it's your child - but after working in healthcare on 4 continents for 20 years now it feels like these people spin faster and faster down their rabbit holes today.

Just to give you a few examples(not all directly from me,some from colleagues I know):

  • The mother who replaced the "Chemo" for her deadly sick child with saline in an unobserved moment. The twist: It wasn't even a chemotherapy drug,it was an immunoglobulin, 10k per session. Kid nearly died as a result and will be disabled for life.

  • Parents who withhold cancer care for their daughter, daughter suffers immensely and dies. They thought prayer would be enough.

  • A mother faking vacation certificate so her kid could attend kindergarden. A few months later the kid showed measles symptoms in the kindergarden and was sent home. The mother faked a doctor's certificate that the kid was well and non-contagious so the kid could attend an event there. The event was also attended by other parents and the younger siblings. Multiple kids still too young to vaccinate got infected and one kid died.

And a few more recent ones:

  • Parents brought their lawyer to the ED when they attended it for a broken arm.

  • Parents demand a hymen-repair surgery at 4am on a Sunday for their 17 year old daughter.

  • Parent told me the 6 year old kid with diarrhoea and fatigue (at 2am at night) surely had pellagra. Dumbfounded I asked how much corn or sorghum they eat. None,the children don't like either.

[–] philpo 26 points 2 months ago* (last edited 2 months ago)

sighs Oh god. No, it wouldn't. Here we go.

The name pressure headaches come from the feeling of pressure,not from actual pressure - actually most pressure headaches are not caused by a process within the cerebral cavity at all. Most are related to sinuses, especially the frontal sinuses, teeth, the middle ear/auris media, tension headaches(which are usually cervical/muscular). Only migraines as a cause for pressure headaches are actually within the cerebral cavity but have nothing to do with actual pressure. (Okay, actually we don't really know how they start - but we are really sure it's not the pressure)

As the brain matter itself has no pain receptors it does not actually feel pain - but the root of nerves like the Trigeminus, Occipitalis and the layers of tissue covering the brain (Meninges) as well as the vessels can absolutely feel pain. A lot of pain.

Cerebral bleeds, post aneurysm or trauma, usually happen in a very acute form or very slowly - with patients suffering from minutes to month from occasional headaches,often rather mild and not "pressure" headaches. Often after an initial knockout punch. (And at that point I must remind people that someone who has been knocked out needs a brain scan urgently. It's NOT something to joke about and feel ultra manly,eh, toxic masculinity, about)

The acute form is totally different though - it's one of the nastiest ways to go. Patients have a sudden onset of massive,life-changing pain, described by survivors as a catastrophic, sharp(*), pain associated with a fast onset of other neurological symptoms.

Another misconception is the fact that the cerebral cavity has no openings - it has quite a few and when the pressure within the skull is increased by a pathologic event like a cerebral bleed or the swelling of the brain the brain gets pushed in these holes - mainly the hole connecting to the spinal column. Which is why cerebral bleeds are so deadly - because the brain goes "stem first" through there - and it's too small even for the brain stem. And the stem is what regulates breathing,etc.
Other nerves get simply sheered off/cut by the pressure. (This is part of the pain mentioned above - Large nerves being cut by your own blood pressure)

Nevertheless even in these cases the removal of large parts of the skull as it is done by neurosurgeons does not alleviate the pain - the damage to tissue, nerves, etc. is done. The goal is to give the brain room and stop the bleeding. But thankfully we have good options for pain relief these days and these patients are in a very deep sedation/coma for a good reason.

(There are of course rare special cases like hydrocephalus cases, but that's a bit far fetched here)

So no, it would not help a bit painwise ,even in the most extreme situations.

So as a healthcare professional I generally would advise against drilling into one's head. It will make a lot my colleagues very angry.

And if you really feel you must do that please consult the nearest psychiatrist first. And if you then still feel like you must do that, make sure to do it during business hours, make also sure you livestream a video of it for the loolz of a lot of HCPs around the world, get a testimony recorded so your next of kin can sue the earlier mentioned shrink that he did not admit you to a closed ward and most importantly get a organ donor registration.

And due to a call a decade back I might also add: DO NOT drill into your own Sinuses as well,even if they are clogged up. Even if you are a doctor. You might accidentally (almost) lobotomize yourself.

Source: Am a paramedic. Seen shit. Seen people do shit that started as an internet hoax.

[–] philpo 11 points 2 months ago (1 children)

A Chinese low cost manufacturer from Shenzhen. Their parent company is actually one of the Top 5 manufacturers - but none in the North/West has heard of them.

They were specifically founded to provide smartphones for low and medium income markets like Africa, India, etc. Meanwhile they also manufacture phones there.

Their parent company holds almost 50% of the African market share.

They are actually producing decent phones by now - had the chance to take a look of one of their most recent phones a few weeks back. 5G, dual SIM, dedicated microSD slot, headphones jack (yes Lemmy!) and a big battery - but the camera and display were mediocre. Overall still a decent phone for a good price, even though they don't sell them everywhere and I would be weary of the updates issue.

[–] philpo 4 points 2 months ago

It depends very much on the legislation - in many legislations it is absolutely illegal to retain it.

Anyway, there are more than enough non-evidence class materials that need to be removed asap.

[–] philpo 8 points 2 months ago (2 children)

In theory a good idea, but there is lots of content that needs to be gone serverside asap - either because it's CP, otherwise illegal, spam that clogs down the Fediverse/can even be used to DoS a server,etc.

[–] philpo 14 points 2 months ago* (last edited 2 months ago)

Tatsächlich sind die Klimakleber da zu mindestens hier deutlich sensitiver vorgegangen. (Haben u.a. die Schichtwechsel-Zeiten in der Klinik abgewartet, sich an einer Stelle positioniert wo eine Ausweichroute zur Klinik problemlos möglich ist, haben eine ausreichend große Lücke nicht mit einem Mensch sondern einem PKW blockiert als Rettungsweg,etc.)

Die Ausweichroutenidee ging schief weil ein LKW Fahrer meinte er müsse sich quer stellen und aussteigen um die Klimakleber zu verprügeln.

..und die POL nix getan hat.

Ich heiße beide Seiten in der Wahl ihrer Mittel nicht gut,aber die Klimakleber waren schon smarter was das angeht. Aber die Bauern haben sich halt maximal vor den falschen Karren spannen lassen. Hätten sie statt auf "muh Steuergeschenk" auf "Finanzbelastung durch Klimawandel, Bürokratie und Konzerne" gesetzt, wären die "Klimakleber" mit ihnen auf der Straße gewesen - gerade hier am Land gab es da tatsächlich anfangs Hoffnungen und Kontakte. Da wäre ich auch selber auf Demos gewesen.

[–] philpo 1 points 2 months ago (1 children)

Ich kenn den nur aus dem Flurfunk und von gelegentlichen Übergaben,so genau kann ich dir nicht sagen was der jetzt macht - wobei ich politische Äußerungen gegenüber Patienten immer als absolutes No-Go sehe und als Führungskraft auch sehr streng bin/war was sowas angeht.

Was die Haut angeht: Ja, das Problem kennen fast alle Patienten. Aber das ist durch regelmäßige Katheterkontrolle/Pflege und geeignete, erfahrene, Beurteilung durchaus absehbar und kann dann durch verschiedene Maßnahmen (meist eine andere Nahttechnik, gibt mittlerweile aber auch spezielle Katheterverbände die da quasi "weiter unten" ein Widerlager bilden) verhindert werden. Am Ende müssen die Dinger auch bei Oma Klawupke halten die 85 Jahre alt ist, seit 20 Jahren Kortison nimmt und nun 3 Chemos hinter sich hat - und bei solchen Patienten reißt die Haut manchmal wie nasses Klopapier beim Umlagern.

Perfusoren(die Pumpen mit den langen Spritzen drin) und Infusomaten (die Pumpen mit dem Infusionsbeutel oben dran) sind nervig, der eigentlich von ihnen erzeugte Druck ist aber nebensächlich,eher entscheidend ist die Menge und Lagerung der Zuleitung- je mehr Zuleitungen,desto mehr Gewicht "zieht" da mal dran. Ebenso ist dann halt das Risiko an einer Stelle hängen zu bleiben größer.

Wie gesagt: Darf im Normalbetrieb nicht passieren,ist definitiv irgendwo vorher Mist gebaut worden. Aber wo Menschen arbeiten passieren eben auch Fehler und manche Sachen sind leider auch Erfahrungssache - ich mache den Kram jetzt seit über 20 Jahren,weltweit, hab das studiert, und hab letzten Monat erst einen Patienten verloren,den man mit "mehr" Erfahrung vielleicht hätte retten können. Aber das war halt ein sehr sehr seltener Zustand den ich so auch zum ersten Mal gesehen hab. (Die gesamte restliche Rettungskette im Verlauf auch nicht - inklusive einer der besten Notärztinnen Baden-Württembergs) Richtiges scheiss Gefühl. Mein Autobahn Beispiel von vorher würde mir heute auch nicht mehr passieren - da trete ich notfalls den Arzt aus dem Auto wenn er nicht suffizient sediert.

Aber das ist für mich eben auch einfacher möglich als für jemanden der seit 3 Wochen seine Urkunde in der Hand hat.

[–] philpo 6 points 2 months ago (3 children)

Hahaha,den Typ kenn ich sogar... wirklich fragwürdig.

Das Ding ist übrigens ein sogenannter ZVK - zentralvenöser Zugang.

Und der darf wirklich nicht mal eben raus rutschen,da hat jemand fies Mist gebaut. Das kann fies enden,v.a. wenn der Patient dann "Luft saugt", sprich über den von der rechten Herzkammer (da endet das Ding nämlich quasi davor) erzeugten Unterdruck Luft "angesaugt" wird - was dann zu einer sog. Luftembolie führt.

Ist mir tatsächlich mal mit einem Hausarzt-Notarzt auf der Autobahn passiert, weil der Patient nicht ausreichend sediert (mit Beruhigungsmitteln weg geschossen war). Endete damit,dass der Patient einerseits ein paar Konserven Blut im Auto verteilte und außerdem nachher im Rechtsherzkatheter eine Luftblase aus der rechten Kammer gesaugt bekam. (Crazy- das klappt an der Stelle nämlich fast nie).

[–] philpo 1 points 2 months ago

Clear vote for Matrix.

Easily works with basically every system from iOS, Android, Windows, Linux,Mac and there are Web-Clients as well. And everyone can find their own client of choice.

You can use one of the huge federated instances like matrix.org or set one up yourself.(Which is much easier than setting up an Activity pub instance,btw.)

There are rooms/channels that can be open or semi-open just like in Telegram, and bots are absolutely not problem (Not Like in signal). Registration is not bound to a phone number like it was in signal for a long time (but is no longer) and (unlike still needed in signal) a phone does not need to be used for sign up&transfer between devices works seamlessly.

If you selfhost or use beeper you can even bridge to different services (signal,WhatsApp, telegram) etc. so you only use one app for everything.

[–] philpo 6 points 2 months ago (5 children)

(Und damit das klar ist: Ich bin als gelernter Paramedic für ein Notarztsystem. Und Klinikärzte sind nicht per se geeignet. Den Internistischen Arzt am Beginn des zweiten Weiterbildungsjahres alleine auf die Straße zu schicken,ohne Rückfallebene, ohne alles, ist auch keine gute Idee - die gleichen Ärzte dürften innerklinisch nicht mal im eigenen Fachgebiet einen Notfall alleine versorgen,sollen jetzt aber ggf. schwere Verkehrsunfälle mit 5 Verletzten "als Chef im Ring" allein bearbeiten? I don't think so)

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